5 ting vi lærte av (70 minutter av) Viking – TIL

Borteseier! Seier mot Viking! Nesten for godt til å være sant. Dessverre hadde jeg bare muligheten til å se såvidt over 70 minutter av kampen, så det hele fulle, bildet kan jeg ikke påstå å ha denne gang. Jeg tar meg likevel den frihet å komme med ny liste.

1. Det er flere strenger å spille på

Det virker som TIL er bedre besatt i år enn de kanskje har vært de siste par årene. Når man har spillere som Ulrik Yttergård Jenssen, Mikael Norø Ingebrigtsen og Gjermund Åsen på benken, så har man spillere som kan komme inn og påvirke kampbildet. Sistnevnte må vel kunne sies å gjøre det til gagns denne gang (men det var akkurat denne avgjørende biten av kampen jeg gikk glipp av, skal sies).

2. TIL starter kampene bra

Både mot Brann og Viking synes jeg TIL har tatt tak i kampen fra start, og vært det førende laget innledningsvis. Men begge gangene har det stoppet litt opp utover i kampen, og motstanderlaget får gradvis overta. I begge kampene kunne man lett dratt på seg flere baklengs. Jeg håper å få se et TIL-lag som beholder initiativet også etter første kvarteret framover.

3. Det lages for mange frispark i farlig sone

Og de fleste av dem ble forårsaket av Christian Landu Landu, som jeg etterlyste i startoppstillingen etter forrige kamp. Selv om Landu Landu var en av banens bedre spillere, og viste hvorfor han skal være i elleveren, må akkurat dette plukkes bort. TIL var heldige som ikke slapp inn mål på frispark mot Viking. Det er ikke sikkert man er så heldige igjen.

4. Viking er svake

Fire poeng på to kamper og den første borteseieren i Stavanger på det som føles som en million år gir grunn til optimisme. Men jeg tror vi skal holde føttene på bakken litt til. Viking har mistet mange, spiller med mye ungt og urutinert på banen og så ikke veldig eliteserie ut. Likevel hadde det ikke vært noe å si på om de fikk med seg minst ett poeng. Det skal jobbes litt til i Tromsø også…

5. Wangberg kan være på gang

En av de store skuffelsene i fjor var for min del at Simen Wangberg, etter en lovende start i TIL-trøya, ikke tok ytterligere et steg opp på utviklingsstigen. Mens Magnar Ødegaard sto fram, virket Wangberg å stagnere. Jeg har til og med ment at han er i nærheten av å burde miste plassen sin på laget denne sesongen. Men i Stavanger sto han fram som forsvarssjef med stor F. Det trenger TIL, som har sluppet inn altfor billige mål i altfor lang tid.

Leave a Reply

